måndag 13 september 2010

Dom kallar oss förbannade och dom kallar oss förslappade

Men gud, jag blir skitstressad över det här valet. Snart är det dags och det känns som jag vet mindre och mindre ju närmare vi kommer. Mest naturligt är ju såklart att, då jag inte är insatt i någon speciell fråga, rösta efter partiets allmänna ideologi och människosyn. Och då har jag alltid lutat mer åt vänster än höger. Men där jag är just nu, om någon skulle fråga mig exakt i den här sekunden, känns det som att jag inte ens vet var jag står i den frågan.

Det är så mycket jag stör mig på hos de rödgröna, töntiga förslag som butlers och ja, Mona Sahlin som statsminister känns inte helt ok om jag ska vara ärlig. Samtidigt känns det inte helt naturligt att rösta blått, med alla deras privatiseringar hit och dit. Skit vad jag stör mig på den här uppdelningen med blocken. Det går ju liksom inte att rösta på ett parti utan konsekvensen att man också röstar på en massa andra partier som man inte alls vill ha att göra med!

Det enda jag vet just nu är att rösta blankt inte är något alternativ. Herregud, då kommer man ju aldrig få klaga på något och hur skulle det se ut? Nä, har man inte varit med och gjort sitt för att påverka när man har chansen så har man inte heller någon rätt att klaga. Och den möjligheten vill man (jag) inte missa. Så något parti kommer få min röst, helt klart. Men vilket? Jag har verkligen försökt att kolla på partiledardebatterna för att bli lite mer insatt, men varje gång kommer jag på mig själv försjunken i helt andra tankar eller att mina ögon helt plötsligt vandrat till modetidningen jag sitter och bläddrar i samtidigt som jag försöker vara samhällsengagerad. Multitasking.

Hur som helst skulle jag behöva en dummy för politiskt korkade. Någon som sitter inne på en sån?

1 kommentar:

  1. Du kan ju alltid ringa mig. Jag tenderar ju att vara rätt bra på att övertala folk till politiska beslut (även andra beslut) som dom aldrig trodde att dom skulle ta....(Linda och Lotta - remember?) Och du kommer aldrig att någonsinn märka att det var jag som tog ditt beslut.

    //Tina

    SvaraRadera