torsdag 10 juni 2010

No homo

Ganska ofta när jag lyssnar på hip hop låtsas jag inte höra de idiotiska texterna. Ibland är ju bara själva låten så bra, beatet och melodin, att jag inte orkar bry mig att texten är nedvärderande, homofobisk eller sjukt våldsam. Det är hemskt jag vet, men jag menar, det får man ju lite på köpet om man nu ska lyssna på den sortens musik, right? Men jag ska inte påstå att det inte är utan en viss touch av dåligt samvete...

Att hip hop världen är sjukt homofobisk är ju känt sen länge. Ett ytterligare bevis på det är att det under de senaste åren smugit sig in en viss tendens att klargöra det faktum att man absolut INTE är gay så överdrivet att det nästan blir komiskt. Eller nästan, det blir komiskt. Nu behöver man bara slänga in frasen ”no homo” i texten så är man safe. Antingen om man slänger in den från början eller så bara i vissa fraser, det är lite upp till var och en, bara man får in någonstans där man kan understryka att även om man rappar om att suga kuk så är de inte under några som helst omständigheter gay. Visst låter det smart? Och så enkelt på något sätt. Liksom ett frikort att skriva om vad som helst. Perfekt. Om man nu är orolig för det vill säga.
No homo.
Här är iallafall en ganska klockren analys av fenomenet om man inte fattar vad jag menar.

Enjoy.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar