måndag 14 juni 2010

Fröknarna Duktig

Jag glömde ju bort förra eller förrförra veckans morsdag (förmodligen för att jag blivit itutad sen barnsben att ”det är inget den här familjen firar, det är bara köpmännens påhitt”). Men tänkte ändå bara sådär spontant, en helt vanlig måndag, passa på och hylla alla fina mammor jag har i min närhet. De blir nämligen fler och fler. Min egen mamma har jag ju redan hyllat (som man hittar här) och någon måtta på hyllningar måste det ju finnas, så det blir inget med det den här gången. Även om hon också räknas in bland alla fantastiska mammor jag har i min närhet. Men för mycket av det goda kan ju som vi alla vet stiga folk åt huvudet.

Jag blir lika imponerad varje gång jag ser och pratar med alla mina fina vänner som har barn, jobb, hus, man, hund, bil och allt som ingår i det där paketet som kallas familjeliv. De har krävande jobb, de doktorerar, reser, går på konserter, bjuder på middagar och hinner samtidigt med att leka med sina barn, hämta på dagis, laga mat från scratch (vilket jag är absolut mest imponerad av, alltid gourmetmat. Vad jag vet iallafall. Jag vet inte ens hur man gör. Hur gör man en redning liksom? Beats me.),bli gravid igen (bara en sån sak...) läsa, springa vårrus, träna och till råga på allt göra imponerande bra musiklistor!

Om man är en sån som jämför sig med andra så skulle man förmodligen aldrig våga skaffa barn i den här bekantskapskretsen. Eller ta med dem en dag på jobbet och visa vad det är för simpelt man pysslar med på dagarna. Snacka om prestationsångest!

Ville egentligen bara säga det.

Duktiga duktiga ni!

Egentligen hade jag velat lägga till en riktigt fining bild här men jag tror jag hade blivit lynchad så jag hoppar det och bjuder på en klassiker som känns lite som vårt soundtrack för säg 5 år sen. Nä ok då...15 år sen! Shit, vad gamla ni är.



2 kommentarer:

  1. Från en som försöker att hinna med att bli doktor, tvåbarnsmorsa, gourmetkock och vårrusetlöperska i ett kan jag med viss bitterhet bara säga att det enda som krävs är lite hederlig dumdristighet och naivitet. För på papperet verkar det det ju inte så svårt att bara hinna med ett liiitet vårrus samtidigt som man är gravid, har artikeldeadline och en förkylning som man försöker att förneka i kroppen. Om man bara skiter i att tänka på konsekvenserna av sitt eget handlande så brukar det rulla på rätt bra. Ingen eftertänksamhetens kranka blekhet för mig inte. Det är inte klädsamt.

    Serenade är ju enligt min uppfattning en av de bästa låtarna. Snacka om att slungas tillbaks till en sönderslagen stuga i Sälen typ 95.

    Men det värmer att få så fina tankar!

    SvaraRadera
  2. Mmmmh tack, det värmer. ja vi är nog rätt bra, visst är det så. Gäller bara att komma ihåg det. Och en cool gudmor gör ju inte saken sämre...
    Ja, Serenade har ju med lätthet kunnat platsa på en av listorna, generöst att bjuda på den.

    SvaraRadera